Snow Shortz Podcast over Freeriden en veiligheid

In deze podcast aflevering van Snow Shortz vertel Paul de Groot over de gevaren als je offpiste gaat. Dat je onder een lawine kan komen, in een gletcherspleet kan vallen, in een treewell terecht kan komen. Paul de Groot benoemt de gevaren en hoe je ze kunt voorkomen. Maar ook welke materialen niet mogen ontbreken als je offpiste gaat. En welke cursussen handig zijn om te volgen.

Ontdek alle podcast afleveringen op Boardshortz.nl

Wil je op de hoogte gehouden worden zodra de volgende aflevering met Paul live is, check dan Facebook of Instagram. Dat is het snelste.

veilig offpiste

Foto door Menno Boermans

Bepaal hier hoe jij naar de podcast wilt luisteren:

En lees hieronder de show notes.

surftips spotify

surftips soundcloud

Show notes freeride podcast

1:10 Een goede voorbereiding is key om veilig door de poeder te skiën. Inlezen, safety cursus lawinekunde en met een gids op pad gaan zijn manieren om zo veilig mogelijk te freeskiën.

1:25 De gevaren zijn dat je onder een lawine komt, blessures in een gletcherspleet valt, in een tree well terecht komen (holte onder de sneeuw bij een boom). Van een cliff af vallen omdat je de hoogte ervan niet goed inschat. Vroeg in het seizoen raak je als je te gretig bent ook gemakkelijk een steen waar nog maar weinig sneeuw overheen ligt.

3:45 Protectie zoals helm, rugbeschermer en crash pants zijn zaken om je lijf te beschermen. Paul gebruikt materiaal van Xion. Verder een rugzak met een schep en een sonde en een EHBO pakketje, naast een lawinepieper. De tas heeft ook nog een airbag.

5:29 Freeride skiën doe je niet zonder je 3-eenheid (pieper, schep, sonde). Met de pieper lokaliseer je het slachtoffer, met de sonde ‘raak’ je het lijf waarna je met de schep kunt uitgraven. Oefenen is wel heel erg belangrijk.

6:35 Nog vóór je de 3-eenheid aanschaft is het essentieel om je bewust te zijn van wat je gaat doen wanneer je off piste gaat. Er zijn risico’s en die moet je goed inschatten.

7:05 Je moet je bewust zijn van waar je ‘ingaat’, waar je uit kunt komen, wat voor terrein, niet alleen de helling zelf. Het is een heel proces, dat kun je niet in een weekje leren, hier moet je uitgebreid de tijd voor nemen.

8:50 Locale kennis, opbouw van het sneeuwdek, expositie van de hellingen, je moet eigenlijk op zoveel zaken letten. Als je slim bent ga je met een gids. Vaak ken je zelf het gebied niet goed, laat staan alle specifiek omstandigheden.

9:55 Inlezen is bijvoorbeeld het locale lawinebericht. Hier staat ook een cijfer van 1 t/m 5.

10:40 Bij lawinegevaar 4 moet je eigenlijk gewoon NIET off piste gaan.

11:06 Lawinegevaar 3 is heel verraderlijk. De statistieken zeggen dat juist dan de meeste ongelukken gebeuren. Terwijl je juist denkt dat het wel meevalt, want 5 is het hoogst.

13:11 Het skikaartje is niet betrouwbaar, want daar zie je niet goed wat de ligging van de helling is qua windrichting.

13:36 Wat is vaak gebruik is Fatmap. Hier zie je niet alleen de expositie, maar ook de hellingshoek, soms zelfs ook de ondergrond.

14:44 Maak goeie afspraken. Waar ga je weg uit een couloir naar een veilige plek, wie gaat eerst, wanneer gaat de volgende.

15:40 “Het is op zich allemaal vrij logisch, maar wel heel belangrijk om veiligheid goed aandacht te geven.”

16:16 Bespreek ook een goeie taakverdeling voor als het toch mis gaat en sein zo snel mogelijk de locale pistedienst in.

16:48 “De statistieken zeggen dat je in het eerste kwartier nadat je onder een lawine bent gekomen nog enigszins kans op overleven hebt. Daarna nemen de kansen heel snel af.”

18:07 Wanneer je vergevorderd bent in offpiste skiën dan kun je d.m.v. ‘licht skiën’ het risico op een lawine verkleinen.

20:20 Blijf oefenen en trainen met je materiaal, je pieper, sonde en schep. Maar met een gids krijg je vaak ook een korte training en introductie.

21:26 “Als ik in een stoeltjeslift zit, ben ik alleen maar aan het scannen om later bij een afdaling de juiste beslissingen te nemen.”

22:36 Een walkie talkie is ook een belangrijk middel om met elkaar te kunnen communiceren. Je telefoon heeft lang niet overal bereik namelijk!

22:58 Even de liftbediende informeren dat je ergens offpiste gaat is een kleine inspanning. Maar als het fout gaat, weet hij wel dat er onmiddellijk hulp ingeschakeld moet worden. Óf hij raadt het onmiddellijk af!

24:50 Een 3-eenheid schaf je aan voor tussen de 300 en 500 euro. Dit lijkt veel geld, maar je ‘koopt’ vertrouwen en het is wel een manier om je leven zeker te stellen.

26:50 Soms moet je sterk in je schoenen staan en ‘nee’ zeggen als je óf niet het juiste materiaal bij je hebt, óf de omstandigheden niet vertrouwd.

28:14 Om de hellingshoek goed in te schatten, heb je al een goeie referentie aan of de helling langs een rode of zwarte piste ligt.

29:14 Je hebt een online lawine cursus van WePowder. Bij Snowsafety Centre combineer je theorie en praktijk. Je kunt hier meer levels doen, maar alleen theorie is nooit genoeg.

31:02 (Veel) Wind, extreme kou, veel zon en flinke sneeuwval zijn weersomstandigheden die een verhoogd lawine gevaar geven.

32:19 Een airbag is niet het eerste om aan te schaffen, maar is wel nog een extra item om veiligheid te vergroten. Je hebt een handle waarmee je de airbag opblaast. Deze luchtzak zorgt ervoor dat je groter en lichter wordt, waardoor je wat meer op de sneeuw in plaats van eronder komt.

Links uit de show

Alles over lawines

Fatmap

Cloud9travel

WePowder lawine cursus

Snowsafety Centre

  • Waar moeten we het de volgende keer over hebben? Laat het ons weten in de comments
  • Vond je deze editie ok? Laat een korte review achter op bv Spotify.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.