Sri Lanka, het traanvormige eiland in de Indische Oceaan, combineert de tropen, avontuur en heerlijke golven om te surfen.

Gouden stranden omzoomd met wuivende palmbomen, spelende apen, vissers in hun houten bootjes bij zonsopkomst, verrukkelijke rijstcurry’s, olifanten in de rijstvelden tijdens zonsondergang en golven van wereldklasse.

arugam bay righthander

En dan nog de hartelijke lokale bevolking van Sri Lanka. Hierdoor voel je meteen thuis in Sri Lanka.

Dit eiland hebben we tijdens ons verblijf in juli en augustus ervaren als een droombestemming voor gezinnen die van andere culturen, natuur, buitenavonturen en surfen houden.

In dit artikel geven we inzicht in

  • de beste surfplekken in Sri Lanka, die we tegenkwamen.
  • avontuurlijke activiteiten in en buiten de jungle
  • de mooiste plekjes om te verblijven, zowel aan de zuid- als aan de oostkust.

Voor degenen die graag willen surfen in Sri Lanka, is het nogal handig om te weten dat het hoogseizoen om te surfen tijdens deze maanden aan de oostkust ligt. Vooral het gebied rondom Arugam Bay. Echter, de zuidkust, wel wat onstuimiger, heeft ook haar momenten voor goede surf.

Lees hier alles over surfen in Arugam Bay.

En dan direct een tip voor deze reis: bij aankomst op de luchthaven van Colombo konden we meteen een simkaart kopen, waarmee we voor slechts 20 dollar 30 dagen onbeperkt data hadden. Hierdoor konden gemakkelijk contact te leggen met de lokale bevolking, of het nu ging om het regelen van taxi’s of heerlijke tuk-tuk ritjes.

En nu op reis.

De eerste stop: tropisch Unawatuna

Unawatuna ligt aan een baai ten oosten van koloniaal Galle en biedt tijdens de Europese zomermaanden relatief rustig water om in te zwemmen. Buiten de baai zagen we wel dikke golven breken. Diep in de baai leken ze ook surfbaar. Wat bevestigd werd door twee locals die het water in gingen.

unawatuna surf

Dit eerste tropische paradijsje heeft zandstranden, turkoois water (kristalhelder in het hoogseizoen) en een sfeer die voor gezinnen heel relaxed is.

De hoofdader van Unawatuna is een levendige straat vol leuke winkeltjes en heerlijke eetgelegenheden. Tijdens het laagseizoen is het hier wat rustiger en hoewel sommige winkels en restaurants hun deuren in deze maanden gesloten houden, blijven er voldoende restaurants en winkels open om het dorpje levendig te houden.

En kan je bijvoorbeeld ook gewoon de rope swing nog doen. Best grappig.

rope swing unawatuna

Onze aanrader om wat te drinken met de voetjes in het zand? The Villa: dineren met je voeten in het zand, een duik in de oceaan tussen de gangen door en kijken naar lokale surfers die de golven pakken.

Surfen in Unawatuna

Ja, je kunt dus surfen in Unawatuna. We zagen dus twee ervaren lokale surfers die de golven pakten bij het meest westelijke punt van de baai, waar de golven sierlijk de baai in krulden. Een andere plek was niet mogelijk, daar waren de golven te onstuimig (dieper op zee) of juist nauwelijks aanwezig, dus lekker om te zwemmen.

In het laagseizoen (juli/ augustus) is het nauwelijks mogelijk om een surfboard te huren. Dus zelf surfen is niet gelukt. In het hoogseizoen (november-april) is dit geen probleem.

unawatuna surf

Wees wel voorzichtig, want de golven breken op rotsen en rif. In het hoogseizoen zijn er surfscholen en verhuurshops in overvloed.

Activiteiten voor het hele gezin in Unawatuna
  • Bezoekers die in het hoogseizoen komen, kunnen ook snorkelen tussen de koraalriffen of een boottochtje maken om de omgeving verder te verkennen.
  • Jungle Beach, gelegen tegenover Unawatuna Bay, is een andere must-visit. Hoewel het ontegenzeggelijk mooi is, stond het niet bovenaan onze lijst van Sri Lankaanse stranden vanwege de watervervuiling (veel plastic in het water). Dit kan natuurlijk variëren door veranderende stromingen.
  • Bezoek Galle. Bewonder de iconische vuurtoren, slenter door de smalle steegjes en geniet van de koloniale architectuur, getuigen van het Nederlandse en Portugese erfgoed.

galle

Aanraders in de buurt

Met de TukTuk naar Weligama

Vanaf onze accommodatie (zie hieronder) is het een kort uitstapje naar Weligama. Een grotere plaats met een uitgestrekte baai. Weligama heeft vooral aan de westkant, een ideale speeltuin voor beginnende surfers.

Vlakbij ligt een intrigerend eilandje, de thuisbasis van een intiem en heel klein hotel met een verleden – er wordt gefluisterd dat zelfs presidenten op dit eilandhotel hebben gelogeerd. Chris Zegers was er ook eens voor 3 Op Reis. Het is best lollig om bij eb een wandeling naar dit eilandje te maken.

Ook met de TukTuk: naar Mirissa

mirissa

Zin in een haai als diner? Reis slechts 40 minuten naar het oosten vanuit Unawatuna en je bevindt je in de pittoreske baai van Mirissa. Pittoresk, maar ook toeristisch om eerlijk te zijn. Wel erg mooi.

mirissa strand

Hoewel Mirissa dus geen geheim is voor toeristen, heeft Mirissa wat ons betreft toch haar charme. De kustlijn is bezaaid met eetgelegenheden waar je kunt genieten van heerlijke lokale maaltijden terwijl je moet je voeten op strand zit.

Voor een rustigere sfeer ga je naar de uiterste westelijke hoek van de baai. In deze uithoek vind je ook de surf in de schaduw van ruisende palmbomen.

In het hoogseizoen heb je hier en in het hele zuiden geweldige golven. Surfscholen en boardverhuur zijn hier direct aan het strand te vinden. Echt een knus plekje. Wel ook weer rif en rotsen waar je rekening mee moet houden.

mirissa surf

Accommodatie hoogtepunt; Serenity Boutique Hotel

Ons verblijf in het Serenity Boutique Hotel was prachtig. Deze intieme accommodatie doet zijn naam eer aan midden in de natuur aka jungle.

serenity boutique

Geniet van het panoramische uitzicht vanaf je terras, het best grote zwembad, trek je terug in de perfect onderhouden kamers (met airco) en geniet van de verrukkelijke keuken. De locatie, op iets meer dan een kilometer van de hoofdweg, zorgt ervoor dat je wordt omringd door jungle geluiden.

serenity boutique

Bekijk hier dit Boutique Hotel op Booking.com

Een ritje van 15 minuten met de tuk-tuk, die het hotel voor je kan regelen, brengt je naar Unawatuna. De heen- en terugreis kost je ongeveer 2500 roepies, ongeveer 7,5 euro.

Nationaal park Yala: Waar wilde wonderen (zouden) wachten

Nadat we de stranden goed hadden beetgepakt, leidde ons kompas ons naar de alom geprezen wildernis van het Yala National Park.

We waren daarom vol verwachting; het idee alleen al van de overgang van zandstranden naar een ecosysteem vol wilde dieren zou fantastisch moeten zijn.

Het pakte toch iets anders uit.

Via ons hotel hadden we een Safari geboekt. Om 5 uur opgestaan. En in het donker in de jeep gesprongen om vooraan te staan bij de entree van het park. De ochtend was sowieso prachtig.

yala sri lanka

De geluiden zuiver. Onderweg al de eerste krokodil gespot. Bij de entree stonden toch al meer jeeps dan verwacht. Maar ondertussen verscheen de gouden ochtendzon door de bomen in het park. De adrenaline nam rap toe.

yala national park

En toch nam de romantiek van de safari vrij snel af.

Stel je een karavaan van jeeps voor, die bijna met elkaar wedijveren om een glimp op te vangen van olifanten, krokodillen, beren, herten, apen en de potentiële eyecatcher; de luipaard.

We waren ons ervan bewust dat het zien van het luipaard vrij lastig zou zijn. Dat lukte dan ook niet. Maar ook geen Olifant. Maar met name de aanblik en gejaag van meerdere jeeps op een dier ontnam ons het authentieke safarigevoel.

Gezien onze latere ervaringen in Sri Lanka hadden we, als we bovenstaande hadden geweten, voor Kumana National Park gekozen.

Voor onze twee jonge avonturiers, van 8 en 10 jaar, was het wel een hele ervaring (en voor ons ook wel een klein beetje). Elke waarneming was feitelijk een praktische les in de natuur.

Overweeg je een safari in Yala?

De meeste accommodatie kunnen de Jeepsafari voor je regelen. Voor ons gezin van vier betaalden we in totaal circa 140 euro.

Accommodatie bij Yala

Onze tijdelijke verblijfplaats was het rustieke Bird Scenery Hotel in Thissamaharama. Zoals de naam al zegt, bood het een panorama van het vogelleven, vooral tijdens de schemering, met het meer als serene achtergrond.

Onze eerste boeking was eigenlijk een ander hotel via Airbnb, maar in werkelijkheid bleek dit hotel behoorlijk vies te zijn. En het zwembad ranzig. Daarom besloten we een hotel speurtocht te ondernemen door het knusse dorpje Thissamaharama. En dat leidde ons naar Blue Turtle. Dit juweeltje, gerund door een Sri Lankaanse die ooit in Parijs woonde, is een mix van westers comfort en lokale charme. Als je op zoek bent naar een vleugje van het vertrouwde in een exotisch land, dan is Blue Turtle je beste keuze. En het eten? Wat kun je verwachten van een voormalige Parijzenaar? Heel lekker!

Check hier het Blue Turtle hotel.

Voor wie meer van luxe houdt, is er Cinnamon Wild. Het ligt op een steenworp afstand van de ingang van Yala. Verwacht een sterrenhemel in de avond. En wilde dieren in de ochtend. Een Safari is dan bijna niet meer nodig ;-)

Arugam Bay: Surfen op haar best

Na ons Yala-avontuur namen we een taxi naar Pottuvil aan de oostkust, wat ons 22.000 roepies kostte voor de 3,5 uur durende reis.

arugam bay wildlife

 

Pottuvil ligt net boven Arugam Bay, wat het het kroonjuweel is van het Sri Lankaanse surfen. Het straalt een onmiskenbaar chille sfeer uit. De meeste surfers, zowel beginners als gevorderden, gaan ‘s ochtends of ‘s avonds surfen, meestal om de brandende middagzon te ontwijken. Want de golven staan er continu in deze periode.

Heerlijk Pottuvil: Een mix van surfen en rust

We verbleven in Babar Point. Op een steenworp afstand van de surfspot Pottuvil Point. Een formidabele rechtse waar we onze eerste Sri Lankaanse surf beetpakten.

pottuvil point right

De golven hier waren top, ze rolden meestal zo’n 150 meter door, maar soms tot het dubbele. De locals vertelden dat de golven ook wel tot 700 meter door konden rollen. En dat is best goed voor te stellen als de golven goed kunnen connecten bij de juiste swellrichting en kracht.

pottuvil surf

Wees hier echter wel voorbereid op een drukke line-up, vooral tijdens de surflessen (zonsopgang en -ondergang). De afwezigheid van de surfetiquette was wel even wennen, maar na verloop van tijd vind je je ritme temidden van de drop-ins en snaking. Het hoort er hier bij.

Pottuvil is overigens meer dan alleen surfen. Het schilderachtige met vissersboten, omringd door kokospalmen is op zich al een stukje paradijs, met een serene lagune daarachter. Een mangrovesafari behoort overigens ook tot de mogelijkheden. Hier kan je dan exotische vogels en krokodillen zien.

vissers bij pottuvil

Deze idyllische omgeving, is voor je gevoel echt nog onaangetast door de tijd. We kunnen ons ook voorstellen dat het er hier over zeg 10 jaar heel anders uitziet als projectontwikkelaars aan de slag gaan. Hopen maar, dat dit mee zal vallen.

In Pottuvil ligt trouwens een andere surfspot: Whiskey Point. Helaas loopt deze golf niet meer. Dus let daar op. Door zandsupletie voor een mega project bij Colombo liggen de zandbanken nu totaal anders dan een jaar geleden. De vraag is of de golven hier terug gaan komen. De verwachting is van wel.

Surfen in Arugam Bay

arugam bay beach

Terwijl we genoten van de golven, de omgeving van Pottuvil en ons verblijf daar, gingen we toch weer op pad. Op slechts 15 minuten rijden ten zuiden van Pottuvil ligt het in de surfwereld beroemde Arugam Bay. Dat wilden we ook meemaken.

We hadden ons verblijf gereserveerd in het charmante “Stay Golden” – een naam die toepasselijk is voor deze plek. In tegenstelling tot Pottuvil, ademde Arugam Bay een meer toeristische surfer vibe uit. Het riep nostalgie op en deed denken aan het Kuta van Bali van twee decennia geleden.

Surfplekken in Arugam Bay

Arugam Bay biedt meerdere surfspots. De belangrijkste spots zijn Main Point en Baby Point.

main point

Bij Baby Point surft iedereen, vooral ‘s ochtends en ‘s middags tijdens de surflessen. Hoewel het er misschien druk lijkt, zijn de golven hier heel mellow en lopen lang door. Wel deel je hier hoogstwaarschijnlijk een golf met meerdere mensen.

main point surf arugam

En voor degenen die een iets meer uitdagende golf willen surfen, ook weer een righthander, dan is Main Point perfect, vooral voor gevorderde en gemiddelde surfers. De take-offs zijn relaxed en de surfers hier respecteren de regels wel een beetje meer, wat zorgt voor een wat meer chille ervaring terwijl je de lange golf surft.

Veel reisgidsen en blogs beweren dat deze golven altijd mellow zijn en zelden boven de 2 meter uitkomen, maar ook hier kan het vrij heftig zijn. We hadden een swell van 3.5 meter met een periode van maar liefst 20 seconden – een paradijs voor professionals, maar voor ons teveel van het goede.

Buiten de gebaande paden: Surfen voorbij Arugam

Verder naar het zuiden vind je iets minder bekende spots zoals Peanut Farm, Elephant Rock en Panama. En naarmate je verder gaat, wordt de drukte logischerwijs minder, vooral rond het middaguur, wat zorgt voor een meer serene ervaring.

elephant rock

Elephant Rock ziet tegen het eind van de middag wel een toestroom van bezoekers. Velen aangetrokken door de prachtige zonsondergang die je vanaf de rotsen kunt zien en de mogelijke olifant(en) die je vanaf het uitkijkpunt op de rotsen kunt zien.

elephant rock surf

Hoewel de golven hier top zijn en de sfeer relaxed, wel een waarschuwing: in de nabijgelegen rivier, die je moet oversteken om het strand te bereiken, leven krokodillen. Er zijn verhalen over aanvallen, dus blijf alert.

Accommodatie bij Arugam Bay

“Stay Golden,” gerund door Angie, Rihan en hun lieve zoon Rami, was onze oase in Arugam Bay.

stay golden

Check hier Stay Golden op Booking.com

Het ligt op slechts een korte fietstocht (of 15 minuten lopen) van het hart van Arugam Bay en biedt voorzieningen zoals gratis fietsen, een lekker zwembad, schone kamers (met airco) en surfboards. Yogaliefhebbers kunnen ook hun hart ophalen tijdens de dagelijkse sessies.

Stay Golden” organiseert ook surflessen, tours en safari’s voor degenen die de plaatselijke cultuur en natuur willen opsnuiven. Ook surfboards zijn aanwezig.

surfboards stay golden

Wij hebben een tocht met de TukTuk naar een tempel op een rots gemaakt, een 1,5 uur durende rit met een tuk-tuk. Het panoramische uitzicht na de beklimming – uitgestrekte jungle, imposante rotsen en jungle – was de trip meer dan waard. Beter dan Yala. En terug richting Stay Golden zagen we ze : olifanten die gracieus door de rijstvelden slenterden. Fantastisch!

De TukTuk tour, van 13:30 tot 18:30 uur, was een toffere ervaring dan Yala en kostte 7.000 roepies (21 euro).

Na zes dagen surfen, zetten we onze zinnen op de bergen van Sri Lanka en begonnen we aan een 3,5 uur durende reis naar Ella.

Ella: in het hart van de hooglanden

Ella is “picture perfect”. Glooiende bergen, trapsgewijze watervallen, ritmische gezoem van een trein in de verte, levendige junglegeluiden en speelse apen op je terras.

ella monckeys

Onze kennismaking met Ella was ook wel wat onverwacht. In de zin, dat de hoofdstraat van het dorpje is bezaaid met restaurants/ café’s in westerse stijl, zoals het populaire Chill Café – waar vooraf reserveren een must is. Terwijl deze hoofdstraat prat gaat op haar charme en verrukkelijke eten, geeft een wandeling door de zijstraten direct een meer authentieke, lokale sfeer. Die sfeer is dus heel dichtbij.

Tijdens ons 4-daags verblijf in Ella hebben we veel gedaan en hadden we nog veel meer kunnen doen. We wandelden naar Little Adam’s Peak, bewonderden de Nine Arch Bridge, sprongen in de pools de majestueuze Diyaluma watervallen en deden een schilderachtige treinreis naar Haputale, dat bekend staat om zijn uitgestrekte theeplantages. O ja, en ziplinen bij Flying Ravana.

De treinreis naar Haputale, omringd door eindeloze theeplantages, duurt slechts een uur. Eenmaal in Haputale staan er tuk-tuks klaar om je naar iconische theeplantages te brengen, waaronder die van het beroemde Lipton-merk. Thomas Lipton legde hier de basis voor zijn thee-imperium.

Voor een meer lokale ervaring in de trein kan je het beste een 3e klas ticket boeken. Het is een geweldige manier om je onder de plaatselijke bevolking te mengen. Anders zit je vooral tussen de andere toeristen.

nine arch

Tip voor trekkers in de jungle: Pas op voor bloedzuigers, vooral na een regenbui. We hebben allemaal te maken gehad met de jeuk en irritatie van deze kleine beestjes. Ze doen verder niks, maar is gewoon irritant. Het is dus raadzaam om schoenen en sokken te dragen, en zelfs een lange broek om ze op afstand te houden.

Voor degenen die niet veel tijd hebben: Ravana Falls ligt op slechts 5 minuten rijden van het centrum van Ella. Bereid je echter voor op drukte, vooral in het weekend wanneer de plaatselijke bevolking hier massaal naartoe trekt voor hun routinebaden.

Diyaluma watervallen

De Diyaluma Watervallen blijft een hoogtepunt van onze reis.

De watervallen hebben meerdere niveaus waardoor je als bezoeker kunnen genieten van natuurlijke zwembaden, en voor de durfallen zijn er plekken om vanaf te springen – 2 meter of zelfs een behoorlijk pittige 7 meter (hoewel we alleen locals zagen die het laatste probeerden). Ondertussen keken de apen van een rots toe.

Ons verblijf in Ella: Zion View Green Retreat

Omdat we als gezin met twee kinderen reisden, gaven we de voorkeur aan accommodaties met een zwembad. Hoewel Ella over het algemeen prijziger is dan de andere plaatsen, was ons verblijf in Zion View, hoewel relatief duur, het absoluut waard. Het hotel heeft een ongeëvenaard uitzicht en de rustgevende jungle geluiden, met name een top panorama op Ella Rock. En dat vanuit je hangmat of hangend aan de rand van de infinity pool.

Check Zion View hier.

Conclusie:

Sri Lanka, met haar geweldige tropische baaien waarin je kunt surfen, de adembenemende bergachtige terreinen, de jungle heeft absoluut haar weg naar ons hart gevonden.

We hebben alles zelf geregeld (in plaats van voorverpakte tours) en hierdoor voelden we ons echt op reis; veel contact met de lokale bevolking en je eigen ritme aan kunnen houden. Sri Lanka is een eiland waar we graag terugkomen.

Wat zouden we tijdens een volgende keer beetpakken?

Gezien onze manier van reizen in ons eigen ritme, hebben we bepaalde bekende bestemmingen zoals Sigiriya en Trincomalee overgeslagen. Deze zouden we graag een volgende keer wel beetpakken. Om nog meer van Sri Lanka te ervaren. En we zuiden de in het hoogseizoen van de Zuidkast daar de golven graag ontdekken.

Praktische tips & aanbevelingen:

  • Beste tijden voor een bezoek:
    • Zuidkust: November tot april.
    • Oostkust: April tot oktober.
  • Koop een SIM-kaart (aanbevolen merken: Mobitel, Dialog). Deze zijn direct op de luchthaven verkrijgbaar.
  • Bekijk meer tips en inzichten op linktr.ee/dutchiestravelling.
  • Maak jezelf vertrouwd met een paar lokale zinnen voor een rijkere ervaring:
    • “Hoe gaat het?” – Kohomada
    • “Dank u wel” – Estutee

Niet-vergeten lijst:

  • Muggenspray
  • Universele wereldstekker
  • Booties (surf booties, voor het rif)
  • Contant geld (roepies is het makkelijkste, wij hadden daarnaast ook altijd 100 dollar mee).
  • Creditcard
  • Shirt met lange mouwen
  • Hoed of pet
  • Surf legging
  • Zonnebrandcrème
  • Je eigen surfplank, om er zeker van te zijn dat je een goede surfplank hebt
  • Lokaal telefoonabonnement

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.