Yoga voor beginners

Oefeningen voor elke beginner

Van jezelf een soort krakeling maken. En van die positie via een vloeiende beweging een bruggetje maken zoals je tijdens gymles leerde, terwijl je rustig doorademt en je je ontspannen voelt.

Yoga kan best intimiderend zijn voor elke beginner.

Relax.

Yoga beoefenen gaat om geduld. Als je maar enige mate van discipline hebt ga je flexibiliteit en kracht ontwikkelen via beginners oefeningen. De “scorpion” pose komt ooit wel eens. Hieronder hebben we 3 yoga oefeningen voor beginners uitgelegd. Eerst daar maar mee beginnen.

En. Yoga is goed voor surfers. Je gaat er beter door surfen. Lees maar de 7 redenen waarom yoga en surfen de ideale combi is.

Als duizenden jaren Yoga oefeningen

Yoga wordt al duizenden jaren beoefend. De schattingen en concrete aanwijzing dat er aan yoga werd gedaan gaat terug tot zelfs 5.000 voor Christus. Bij opgravingen in de Indusvallei werden tekeningen van yoga posities aangetroffen. De gestructureerde manier om met Yoga bezig te zijn is wel van recent.

Het is goed om te beseffen dat er 5 type bewegingen zijn binnen yoga.

5 type yoga houdingen

  1. Voorwaarts buigen
  2. Achterwaarts buigen
  3. Draaien
  4. Omkeren
  5. Balans houden

Als je deze 5 gaat combineren komt je al snel op honderden variaties uit om onder andere je kracht, lenigheid, stabiliteit en concentratie te trainen.

Yoga rekoefeningen

Er zijn vele soorten Yoga oefeningen. Voordat je een oefening gaat doen is het belangrijk te bedenken waar je mee geholpen bent.

  • Stress verminderen
  • Sportblessures voorkomen
  • Je lenigheid verbeteren
  • Beter worden in een bepaalde sport
  • Overall fitter of sterker worden
  • Et cetera

Yoga oefeningen voor thuis

Van intens tot eenvoudig.

Vervolgens heb je voor deze uitdagingen weer alle type yoga oefeningen. Intense oefeningen en eenvoudige oefeningen. Zowel de eenvoudige- als intense oefeningen vind je op Yogahut.nl. Waarbij we de voorkeur hebben voor yoga oefeningen die je ook thuis uit kunt voeren.

3 Yoga oefeningen voor beginners

Als beginner is het aan te raden je zelf op een paar basis yoga oefeningen te focussen. Hieronder vind je 3 oefeningen voor beginners die vrij simpel zijn, thuis te doen zijn en waar je sterkere spieren van krijgt en je flexibiliteit vergroten.

1. Triangle oefening

yoga triangle oefening

Bij deze yoga oefening ga je met je benen uit elkaar staat. Wijder dan je heupen zijn. Je linkervoet naar voeren gericht. En je rechtervoet opzij gericht (45 graden). Spreid je armen volledig. En kijk naar de toppen van je vingers, over je schouder heen. Je armen moeten kaarsrecht zijn. Met je rechter probeer je zo dicht mogelijk bij je voet te komen, terwijl je armen recht blijven. Je neemt 10 rustige ademhalingen.

Vervolgens richt je je rechtervoet naar voeren en je linkervoet opzij. En probeer je met je hand (armen gestrekt) je linkervoet aan te raken. En weer neem je 10 rustige ademhalingen.

Dit is de Triangle houding.

2. Warrior 2 oefening

yoga warrior 2 pose

Ga weer met je voeten wijd uit elkaar staan bij deze yoga oefening. Je rechtervoet richt je zijwaarts (45 graden). Je linkervoet richt je naar voren. Buig je rechterknie zodat je dij parallel loopt met je yogamat. Strek je armen volledig vanuit je schouders. Kijk vervolgens over je rechterhand heen. Neem 10 rustige ademhalingen.

Vervolgens doe je deze rekoefening nog een keer, maar dan met je linkervoet zijwaarts gericht. En zodra je over je linkerhand heen kunt kijken, neem je weer de 10 ademhalingen.

3. Cobra houding

yoga cobra pose

Een klassieke houding, die je waarschijnlijk al eens gezien hebt. En onder andere een populaire oefeningen onder golfsurfers, omdat deze houding erg lijkt op de beweging die surfers maken als je op hun board gaan staan.

Wat moet je doen voor deze rekoefening; Ga volledig gestrekt liggen op je buik en dus met je gezicht naar beneden gericht. Je de bovenkant van je voeten raken de vloer. En je tenen zijn naar achteren gericht. Leg je handen naast je schouders. Druk nu alleen je bovenste lichaam (vanaf je buik) omhoog. Je zult je buikspieren voelen. Neem weer 10 rustige ademhalingen.

Eerst maar hiermee beginnen. Je zult snel zien dat je door kan naar meer rekoefeningen die je gewoon thuis kunt doen.

Meer yoga oefeningen

Er zijn natuurlijk veel meer oefeningen. Hieronder een beeld van diverse oefeningen:

yoga oefeningen

Goed om te weten:

Yoga is een langdurend proces van transformatie en geen snelle korte termijn actie

Yoga kleding en/ of accessoires

Zoek je Yoga kleding en/ of accessoires? Check dan Decathlon. Zij hebben een relatief goede kwaliteit tegen een hele gunstige prijs.

Bekijk de Yoga artikelen op Decathlon.

7 adviezen voordat je aan yoga begint

Je staat op het punt om te beginnen met yoga. Dit belooft een prachtige ervaring te worden waarin je veel zult leren. Yoga is geschikt voor iedereen – ongeacht leeftijd of niveau van fitness.

Het lijkt altijd een uitdaging om ergens aan te beginnen. Dit geldt natuurlijk ook voor yoga. Maar goed voorbereid zijn is het halve werk, daarom de volgen 7 adviezen die je moet weten voordat je aan yoga begint.

1. Je blijft niet altijd een beginner

Als het je eerste keer is dat je aan yoga doet, voel je je misschien ongemakkelijk en lukt het niet om alle houdingen uit te voeren.

Geen paniek!

Met iedere sessie word je beter – al is het maar een klein beetje. Je merkt het misschien niet, maar over een poosje zul je merken dat het je een stuk gemakkelijker af gaat.

2. Het belangrijkste aspect van yoga: ademen

Het is belangrijk om goed te leren ademen voor yoga, vooral bij het vasthouden van een houding. Als je moeite hebt met het vasthouden van een houding omdat je niet goed kunt ademen, kun je beter even stoppen, goed ademen en nog een keer proberen.

3. Het gaat allemaal om jou

Yoga doe je voor jezelf. Voor jouw eigen welzijn, voor jouw lichaam. Door yoga leer je ook naar je eigen lichaam te luisteren. Een uitdaging is goed, maar je leert ook dat je jezelf niet hoeft te pushen. Bijna elke houding heeft een andere variant – wanneer je een bepaalde houding niet kunt uitvoeren, doe dan een andere variant ervan!

Yoga hoeft niet perfect te zijn.

4. Heb je een beperking? Vertel het de instructeur

Indien je last hebt van spierpijn, kramp, zwanger bent of iets anders – vertel het de instructeur. Hij of zij kan jou ook assisteren als je dat wilt.

5. Yoga maakt gevoelens los

We slaan veel emotionele energie op in ons lichaam. Vooral op de heupen en onze schouders. Wanneer je leert om deze emoties vrij te laten, kan dit overweldigend voelen. Dit geeft niet – erken je emoties.

Of het nu gaat om boosheid, rusteloosheid of dat je op het punt staat om in tranen uit te barsten. Laat het gaan. Zo creëer je ruimte voor nieuwe, positieve emoties.

6. Investeer in een goede yogamat

Vooral wanneer je van plan bent om minimaal drie keer per week yoga oefeningen te doen is het slim om te investeren in een goede yogamat. Een goedkope mat biedt niet de veerkracht en grip die je nodig hebt. Ook een yoga handdoek is handig.

7. Heel belangrijk: ontspan

Als beginner voel je je misschien gespannen en knijp je je vingers of tenen samen of ben je geneigd om je tanden op elkaar te zetten. Laat het los. Ontdoe je lichaam van deze stress en het voltooien van de houding zal soepeler verlopen.

Yoga FAQ’s

Om het belangrijkste nog even op te noemen:

Welke yoga houdingen zijn er?

Er zijn er 5: voorwaarts, buigen, achterwaarts, draaien en omkeren. En deze kan je met elkaar combineren.

Wat zijn de beste yoga oefeningen voor beginners?

Als beginner is het aan te raden je zelf op een paar basis yoga oefeningen te focussen. Er zijn 3 oefeningen voor beginners die vrij simpel zijn. Die vind je hierboven.