Wat is winterzwemmen?

Winterzwemmen, ook wel ijszwemmen genoemd, is zwemmen in water met een temperatuur van onder de 5 graden celcius in open buitenwater zoals de zee, een meer of een rivier.

Hieronder ontdek je

Nog nooit zoveel ijszwemmers?

Deze winter, winter 2021, zijn er nog nooit zoveel ijszwemmers geweest in Nederland dan de jaren daarvoor. Dit is overigens geen feitelijke constatering, maar een conclusie die te trekken valt uit het feit dat er regelmatig winterzwemmers aan tafel zaten bij onder andere de TV programma’s Jinek en Op1.

Maar belangrijker, in de diverse buitenwater locaties zie je deze winter de hele dag door mensen in het water dompelen, zwemmen, duiken. Ik ben daar dit jaar ook één van. Zowel in de Reeuwijkse plassen, de zee, als diverse duinmeren is er gezwommen. En het voelde fantastisch.

Waarom zijn meer mensen gaan ijszwemmen?

Mede door de sluiting van zwembaden en sportscholen zoeken meer mensen het koude buitenwater op. Maar het lijkt ook als een lopend vuurtje te gaan, omdat het een geweldig gevoel geeft. Mond tot mond reclame dus.

Is winterzwemmen gezond?

Winterzwemmen is gezond, mits je er goed mee omgaat.

Een paar feiten op een rij, overgenomen uit een artikel van NU.nl waarin een aantal artsen aan het woord zijn.

Hoogleraar Hofsta van VuMC:

“Mensen die het koude water trotseren melden zich voor 29% minder ziek”

“Na de kou gaat je bloeddruk omlaag, maar de positieve effecten van de betere doorbloeding blijven.”

Tjon-A-Tsien, huisarts:

“Kou maakt endorfines aan en endorfine is een gelukshormoon. Daarom kom je zo blij uit het water.”

En uiteraard vindt Wim Hof er ook wat van. Wim Hof, ook wel bekend als de Iceman. Volgens Wim Hof (en Finse onderzoekers) zou je bloedcirculatie en je immuunsysteem baat hebben bij de ijskoude uitdaging.

Het is dus goed voor je. Voor mij is dat mooi meegenomen. Mij gaat het meer om dat geluksgevoel en de energie die je daarmee krijgt.

Disclaimer

Wel een disclaimer van de reddingsbrigade:

Je moet het echt opbouwen en er niet zomaar in één keer inspringen. Wie in koud water ‘duikt’ moet zich van de risico’s bewust zijn. Als heftige reactie kan een ‘cold shock response’ ofwel koudeshock optreden.”, vertelt Zeilstra van de Reddingsbrigade.

Kenmerken van een koudeshock zijn: verhoogde hartslag, ongecontroleerde en versnelde ademhaling, onvermogen om de adem in te houden, desoriëntatie, paniek. Dus ga niet alleen het water in”.

Zie ook deze site

Waar kan je ijs-/winterzwemmen in Nederland?

Winterzwemmen in Amsterdam

Amsterdam kent talloze plekken om te winterzwemmen. Van het IJ tot de Amstel en van Durgerdam tot de Houthavens. Zelfs in de grachten zou het kunnen. Alhoewel dat minder ontspannen is. Dan is bijvoorbeeld de Sloterplas en het Amsterdamse Bos een veel mooiere en betere locatie. Wil je helemaal de natuurlijke omgeving ervaren, check dan t Twiske.

Meer plekken vind je hier.

Rotterdam

Uiteraard kent Rotterdam ook voldoende locaties om te winterzwemmen, zoals; Het Zwarte Plasje

Maar check ook vooral Walrus Club Rotterdam.

Haarlem

Haarlem is gezegend met veel mooie natuurlijk locaties. De bekendste zijn naast de Noordzee; Het Wed en de Oosterplas in de Kennemerduinen. Het is eenvoudig te bereiken. En hier waan je je echt in het buitenland, zo mooi.

Andere locaties in Nederland

En zo zijn er nog wel 100 locaties in Nederland. Denk aan de Reeuwijkse Plassen of het Henschotermeer vlakbij Woudenberg.

Tips voor winterzwemmen

Wat wel belangrijk is, is dat je het zorgvoldig doet. En dat je bijvoorbeeld niet te lang gaat.

Een paar tips:

  1. Ga nooit alleen.
  2. Daag je zelf niet uit, door te lang te gaan. Als je het doet voor je gezondheid, daarvan zeggen de artsen dat 30 seconden genoeg is. Een regel die wordt aangehouden wordt is dat je niet langer gaat, als de temperatuur van het water. Is het water 3 graden, dan ga je dus maximaal 3 minuten.
  3. Bouw het op. Ga niet op eens midden in de winter het koude water in. Maar wees consistent. Ga elke week. En start vanaf de zomer. De Reddingsbrigade raadt het winterzwemmen ten zeerste af voor mensen die er niet voor getraind zijn (zie disclaimer).
  4. Neem extra warme spullen mee voor na je zwemsessie. Denk aan extra thermo kleding, trui, een muts of handschoenen.
  5. Doe neopreen handschoenen (bijvoorbeeld surfhandschoenen) aan. Een ook neopreen sokken of schoentjes. Via je je voeten en handen verlies je de warmte. Die koelen ontzettend af. Dat kan pijn gaan doen. En ze worden ongevoelig en stijf. Dat kan je voorkomen.
  6. Uit eigen ervaring, ga eerst bewegen. Hardlopen bijvoorbeeld. Daarna heb je nog meer zin om in het water te zijn.
  7. Wil je er meer over weten? Check dan ook frisseduik.nl of bestel het boek Buitenzwemmen een frisse duik in natuurwater.

Tot in het water!