Snelheid maken met je surfboard? Pepijn legt het uit.

  • Waar moet je in de golf zijn voor de snelheid?
  • Waarom je moet oppassen met stampen?
  • Hoe beweeg je je armen en voeten?
  • En waarom Nederlandse surfers overal kunnen surfen.

Luister, bekijk of lees het hieronder.

(Ontdek hier de hele serie podcasts)

Luister hoe je snelheid maakt

Of volg en luister op Spotify

Bekijk de video van de podcast

Lees het gesprek hieronder terug

Jurjen: Dit onderwerp komt vaak naar voren in de facebook groep. Snelheid maken is dus voor veel surfers belangrijk.

Pepijn: Zonder snelheid verlies je de golf. Die gaat dan onder je door. Dat is zonde.

Jurjen: We hebben het al over de bottum turn gehad. Dat snelheid belangrijk is. Maar hoe behoudt je de snelheid?

Pepijn: Je hebt een paar dingen waar je rekening moet houden. Dat is

  • De bottum turn.
  • Maar als je niet een goede topturn hebt, dan hou je snelheid niet.
  • Het gaat er om waar de kracht van de golf zit. En dat is dichtbij het schuim, bij de schouder van de golf.
  • En als je naar de wand van de golf kijkt, dan moet je in het midden van die wand zijn om alle energie uit de golf te krijgen.

Jurjen: Je ziet ook wel eens dat surfers aan het stampen zijn met hun board? Heeft dat zin?

Pepijn: Ik dacht dat vroeger ook, omdat je pro surfers vaker ziet pompen op grote golven. Het heeft alleen nut als je een flatte sectie hebt en alleen rechtdoor kan. Je stapt dan op de achterkant van het board en dan naar voren, naar achter naar voren. Maar je weet dat als je achter op je board staat, dan rem je. En verlies je snelheid. dus als je down the line gaat en je gaat dan pompen, heeft dat heel weinig zin. Dus niet doen.

Wat je beter kan doen is een goede bottom turn of top turn maken. En wat nog beter is, is rail to rail te surfen.

Jurjen: Wat is dan rail to tail?

Pepijn: Je moet je voorstellen; je gaat van de golf af (de take off), je maakt de bottumn turn, je gaat sturen. En je gaat dan naar één kant leunen. Als je dan steeds naar rechts en links leunt, dan maak je snelheid. En surf je rail to rail.

Jurjen: En je blijft dus in het midden van de golf.

Pepijn: Ik zal in super slowmo een video hierbij zetten. Soms lijkt het wel een beetje op pompen, maar het gaat heel smooth.

Jurjen: Moet je eigenlijk echt helemaal naar de bovenkant en onderkant van de golf sturen?

Pepijn: Wel als je heel radicaal wilt surfen. Wil je alleen snelheid maken, dan blijf je een beetje in het midden hangen. Maar als je heel veel kracht hebt dan kan je met een keer pompen in de bottom turn heel veel snelheid maken.

Jurjen: Hoe werkt dan compressie en decompressie?

Pepijn: Dat is wanneer je door je knienen gaat. Dat is compressie. Dan weer releasen in de decompressie. Dan word je board lichter. Dan kan je meer met je board.

Jurjen: Maakt de golven nog uit. Franse golven of Nederlandse golven zijn nogal anders. Hoe kan je in Nederlandse golven  snelheid maken?

Pepijn: In Nederland is het moeilijker. Maar daarom is het juist goed om in Nederland te leren surfen.

Als je in Nederland kunt surfen, kan je overal surfen.

Jurjen: Hoe moet je je armen en voeten bewegen om snelheid te maken

Pepijn: Je moet beide armen wijzen waar je heen gaat. Ga je naar boven dan moet je je armen upliften. Je armen gaan mee met de decompressie. Je armen naar beneden bij de compressie. Zo ga je door.

Met een skateboard kan je dit heel mooi oefenen. Bij een oprit bijvoorbeeld. Je armen zijn echt belangrijk.

Jurjen: En waar zet je je voeten?

Pepijn: Meestal sta je iets verder op je board (een voetbreedte) als je snelheid wilt maken met een shortboard. Met een longboard ga je nog veel meer naar voren.

Jurjen: Je ziet bijvoorbeeld Nienke Duinmeijer (longboardster) prachtig een crosstep maken, om zo ook snelheid te maken.

wat zijn meest gemaakte fouten?

Pepijn: Het pompen (stampen) en met je armen verkeerd bewegen. Je moet vloeiend blijven. Dus niet zachtjes, maar vloeiend. Compressie, decomprrssie. Mensen willen heel snel hun armen bewegen. Maar doe dat rustig. Ziet er ook veel mooier uit.

En je ziet surfers té hoog in de golf blijven zitten. Beter ga je een beetje omhoog en beetje naar beneden.

Snelheid is alles. Dan heb je controle over de golf.

Jurjen: Dat triggert me nog een vraag. Dan heb ik snelheid, maak ik een bocht. En dan is de snelheid weg.

Zie je dat vaker. Wat is daar de tip voor?

Pepijn: Veel mensen leunen teveel naar achteren als ze een turn maken. Of ze zitten verkeerd met de rail in de golf. Vaak kan je beter een flauwe bocht maken, dan een grote turn met veel spray.

Bijna elke manouvre is bedoeld om snelheid te behouden.

Bijvoorbeeld de floater. Veel mensen denken dat dit het einde van de golf is. Nee. Die move is bedoeld om een sectie over te slaan. En dan naar beneden te gaan en weer verder te gaan.

Jurjen: Interessant. Zo heb ik de floater ook lang gezien.

Pepijn: Onthoud dat elke trick bedoeld is om snelheid te houden.

Jurjen: Soms ga ik te snel en ben ik de golf te ver vooruit. Dan is de golf opeens klaar. Welke tip geef je?

Pepijn: terug naar de schouder. Atijd in de gaten ghouden waar het schuim is. Daar zit de meeste kracht.

Dank je wel Pepijn. Tot de volgende podcast!

Wil je meer weten, laat het weten in de comments.

Einde van deze podcast


Ontdek meer podcasts

Beluister, bekijk of lees de andere surftip Podcasts

Op welk gebied wil jij tips? Laat het hieronder weten in een reactie.

 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.