De Intro

Dit voorjaar nemen Pepijn Tigges (topsurfer) en Jurjen van den Broek (van Boardshortz.nl) een podcast serie op.

Het idee is geboren n.a.v. de Facebook Groep van Pepijn: Surftips, voor surfers door surfers. Het doel is om iedereen die daar oren naar heeft, tips en inzichten te geven om beter te leren surfen.

Hieronder de eerste podcast, de intro.

  • Waarom bouwt Pepijn aan een supertoffe surfcommunity?
  • Welke topics gaan we in de Podcasts bespeken?
  • Waarom een podcast?
  • En wat we ermee willen bereiken.

Uiteraard te luisteren, maar ook in beeld beschikbaar en in tekst daaronder.

Het is de eerste keer dat we dit kanaal zo inzetten. Alle tips en tops zijn welkom.

mojo surfBeluister de Podcast via Soundcloud

De Podcast in beeld via Youtube

Tekstversie

Pepijn: Ik ben Pepijn en surf 16 jaar. Ik surf in Scheveningen. We hebben elkaar via social media ontmoet. Via Facebookgroep “Surftips, voor surfers door surfers”, en jij dacht …

Jurjen: … Ik dacht meteen; hier moet ik bij aansluiten. Ik ben Jurjen van Boardshortz.nl Dat doe ik sinds 2011. En ik ben op zoek naar relevante verhalen. Toen zag ik deze groep, die jij een maand geleden bent gestart. En daar komt een hele goede respons op. Mensen posten foto’s van hun surfsessie, jij geeft daar goede comments op om ze beter te laten surfen.

Toen dacht ik: ja, dit is relevant. Ik zou het tof vinden om dit te delen met de achterban van Boardshortz.nl, zodat we Nederland beter kunnen leren surfen. Dat is mijn eerste idee.

Pepijn: Want boardshortz.nl, wat voor website is dat?

Jurjen: Wat ik altijd zeg; je vindt er surf- en sneeuwverhalen met inspiratie en tips. Over diverse surflanden, maar ook welk board moet je nou kiezen? Overall worden de verhalen uit de surf- en sneeuwscene naar voren gebracht. En dat lijkt wel te werken. Afgelopen jaar bereikten we zo’n 300.000 mensen. En dat is vrij fors. Maar de content moet wel relevant blijven. En via de juiste kanalen. Zoals dit. Leuk om nu een podcast te maken inclusief video. En daar reageerde jij dan weer tof op.

Pepijn: En wat je net zei, je stuurde me een linkje over onder andere podcasts en je hebt twee weken alleen maar podcasts geluisterd.

Jurjen: Dat klopt, je stuurde een berichtje met een linkje naar een blog van Gary Vaynerchuck. Dat ging dus ander andere over podcasts. En daardoor dacht ik, dit is een nieuw kanaal. Wat wel bekend is, maar niet zo intens als ik het nu ken. En vanaf dat moment ben ik vol gas gaan geven op podcasts. Je leert er op zo’n makkelijke manier zoveel van. Of het nou van Kelly Slater is of business gerelateerd is. In ieder geval dingen die jou interesseren.

Pepijn: Op een of andere manier merk ik, als je een podcast luistert, je zoveel meer waarde krijgt. Als je bijvoorbeeld iets leest heb ik snel zoiets van; ja, ik heb er doorheen gescand en ik denk dat ik het wel snap. Terwijl, als je het hoort, krijg je een andere dimensie. Net zoals een film kijken. Dat is heel intens.

Jurjen: Het geeft veel meer beleving. Je merkt ook zeker, dat als het interviews zijn, dan krijg je ook het referentiekader van een ander mee. Daardoor gaat het wat dieper en meer beeldend.

Pepijn: Het moet je natuurlijk ook wel liggen. Anderen lezen of kijken toch liever.

Jurjen: Dat is zo. Je ziet wel, dat mensen steeds makkelijkere manieren krijgen om content te consumeren. En dan is dit (podcast) een manier om mensen te bereiken en het simpeler te maken als ze naar iets zoeken.

Pepijn: En wat je net zei, je kan overal luisteren.

Ik luister bijvoorbeeld veel podcasts tijdens het sporten. Echt heerlijk om te luisteren naar iemand, die passievol ergens over praat wat jij leuk vindt, terwijl je met je eigen ding bezig bent. Dan krijg ik superveel ideeën.

Jurjen: Haha, dat is dan gelijk de valkuil. Je krijgt zoveel inspiratie op een prettig manier. Daar kan je hoofd van vol gaan zitten.

En wat wij hebben gedacht is, dat wat jij doet met de Facebookgroep Surftips, kijken of we dat in een aantal series van podcasts kunnen krijgen. Om op een relaxte manier naar te luisteren. En dat wordt dan via jouw Facebook groep en boardshortz.nl verspreid.

Pepijn: Dat was in één keer een goede combi.

Voor die groep heb ik al super lang ideeën. Het surfen in Nederland kan soms best wel een a-sociale sport kan zijn. Je ligt in het water, de golf is van jou en als iemand er op zit dan is ie een kook en moet ie van je golf af. Maar het is juist leuk als mensen elkaar steunen en elkaar tips geven. Mensen kunnen dat heel erg waarderen.

Ik belde gisteren naar m’n moeder en die zei; Ja, ik ben benaderd door ene Mark, die jij wel kent, want die heeft surfles van jou gekregen en die zei: ik vind wat Pepijn doet zo leuk en inspirerend.

Dat soort reacties krijg ik best wel veel. Dat ze beter leren surfen, maar ook gemotiveerd raken om weer te gaan surfen. Als je alleen al die reacties krijgt door een Facebook groep aan te maken en je idee de wereld in te brengen…

Jurjen: Je ziet ook hoe dat groeit. Dat is ook de reden waarom ik je benaderde. In een paar weken groeide je groep naar honderden leden. De interactie in de Facebook groep is fantastisch. Mensen posten echt een foto. Stellen zich daarmee best kwetsbaar op, door te vragen: wat vind je van me. En ze krijgen ontzettend opbouwend commentaar.

Ik merk ook zelf door naar de foto’s van anderen te kijken, en jouw tips erbij, die spot on zijn, dat je er zelf ook van leert.

Niet alleen die persoon, maar de hele groep wordt er beter van.

Maar daarom ook wel de vraag nog: wat was je drive om dit te beginnen?

Pepijn: Ik was op zoek naar wat ik mensen kan geven. Welke waarde kan ik brengen? Wat kan ik goed?

Ik had op Instagram een poll gedaan; wat zou je van mij willen horen? De meeste mensen zeiden; je moet iets met surfen doen.

Geef surftips, advies, coaching. Dat kan jij.

Ok, daar moet ik dus iets mee doen.

Ik ben al 7 jaar surfleraar in Scheveningen. En dat vind ik superleuk. Maar eigenlijk geef je 99 van 100 lessen beginnerslessen. Ik wil juist dieper op de stof in. Je hebt af en toe wel een groep die beter is. Maar je kan zelden echt surftraining geven. Online zou dat kunnen, maar ik wil er geen businessmodel van maken zo van: stuur mij je foto’s, dan geef ik je tips en betaal jij 10 euro. Dat is droog.

Nee, ik dacht, ik kan deze groep oprichten. Hoeft me niet veel tijd te kosten en dan gaan mensen misschien ook elkaar tips geven.

Jurjen: Dat is precies wat het is toch? Het is je passie en je wilt dingen doorgeven. Zonder dat er een businessmodel aan gekoppeld is. Gelukkig maar.

Pepijn: Ja, ik kan er hu een supertoffe community mee bouwen. Als ik zoveel mensen dan blij kan maken met niet heel veel moeite.

Waarom zou ik dat niet doen? Dat is een makkelijke keuze.

Jurjen: En waar hoop je dat het naartoe gaat? Als je bijvoorbeeld een jaar vooruit kijkt.

Pepijn: Heel stiekem, er is een onderzoek van een paar jaar geleden dat zegt dat er ongeveer 15.000 surfers zijn in Nederland. Ik hoop dat er over 2 jaar 15.000 mensen in de groep zitten. Dat zou geweldig zijn.

Jurjen: Die groep is misschien nog wel groter. Het is maar net hoe je surfer definieert.

Zelf krijgen we dan 300.000 bezoekers die zoeken naar “golfsurfen in Nederland” “…in Frankrijk” zoeken en ik krijg berichtjes van deze bezoekers “he, ik ga in Portugal surfen met m’n gezin; waar moet ik zijn?”. Valt deze groep dan ook onder “surfers” in de groep van 15.000. Zou wel moeten wat mij betreft. Maar dan is die groep denk ik groter. En die willen waarschijnlijk wel de basistips voor surfen horen, zoals: welk board moet ik kiezen, hoe moet ik peddelen, hoe pak ik een golf. De potentie is groot in ieder geval.

Pepijn: Ik zit nog te denken. De groep is in een maand tijd natuurlijk gegroeid en nu ben ik aan het kijken, hoe kan het nog verder groeien. Via deze podcasts en video’s kunnen we meer mensen bereiken om uiteindelijk meer mensen in de Facebook groep te krijgen.

Jurjen: Ja, deze kanalen zullen ook in de toekomst meer gebruikt worden. Zeker podcasts.

Pepijn: We hadden het er net inderdaad over, dat je via Google zoekt , maar dat je nu ook veel via Youtube zoekt, maar het volgende kan het zoeken naar audio zijn. En als je bijvoorbeeld naar Portugal gaat, dat je zegt: Surftips Portugal.

Jurjen: Precies. Je zit in het vliegtuig naar Faro of Lissabon en je wilt even weten wat de surfspots in het gebied zijn. Je luistert een podcast en je hebt je richting bepaald. Dat is toch fantastisch. Let’s see of het zo gaat werken.

Pepijn: Dat lijkt me wel logisch. Dat zeggen ook de grote guys in de marketingwereld. Je hebt straks oortjes in waarin je kunt spreken en antwoorden (audio) terugkrijgt.

Jurjen: Dat is wel een beetje een nadeel wat betreft hoe we met elkaar omgaan. Dat zie je nu natuurlijk al. Als ik met de trein naar m’n werk ga van Haarlem naar Amsterdam dan staat iedereen daar al met oortjes in of ogen op de telefoon. Dat kennen we allemaal. Maar straks heb je het niet eens door, omdat je niet ziet dat iemand een oortje in heeft terwijl je misschien best zou willen en moeten communiceren met elkaar. Hoe gaat die communicatie straks? Dat spanningsveld heerst natuurlijk al langer. En komt ook vast wel goed.

In ieder geval.

Gaan wij een serie afleveringen maken over jouw tips om beter te leren surfen. Welk board moet je kiezen, hoe peddel je, hoe pak je een golf en een topic dat het goed doet in de groep: hoe maak je snelheid op een golf. Daarover gaan we in gesprek.

Pepijn: Leuk. Op naar de volgende aflevering: het juiste surfboard kiezen.

Stay tuned.